TomTom heeft hedendaags de missie ‘om verkeerstopstoppingen te verminderen, voor iedereen’. In dit artikel gaan we kijken op welke manier TomTom zich door de jaren heeft ontwikkeld en tot deze missie is gekomen.
De geschiedenis
De grondslag voor het huidige GPS-systeem is begin jaren 60 door het Amerikaanse leger gelegd. De eerste satelliet voor de nieuwe GPS werd in 1974 gelanceerd, en van 1978 tot 1985 werden er nog eens elf gelanceerd voor testdoeleinden. In 1993 werd de volledige constellatie van 24 satellieten gerealiseerd, waardoor vandaag de dag een navigatiesysteem wereldwijde dekking heeft.
TomTom van deze mogelijkheden dat GPS biedt een mobiel autonavigatiesysteem ontwikkeld. In 2001 bracht TomTom, TomTom navigator dit werd een groot succes. Tegen de tijd dat TomTom Navigator 2 op de markt kwam in het voorjaar van 2003 was TomTom bezig met nieuwe ontwikkelingen. Zo werd in het voorjaar van 2004, een standalone autonavigatieapparaat, uitgebracht. In het najaar van het zelfde jaar kwam ook TomTom Mobile uit, een navigatietoepassing bedoelt voor smartphones. Zo volgde de ontwikkelingen van TomTom zeer snel.
Producten van TomTom
Vandaag de dag biedt TomTom onder andere de volgende producten aan:
- Alles-in-een navigatie-apparaten (de TomTom GO is een standalone autonavigatiesysteem).
- TomTom Mobile-producten (voor gebruikers van een smartphone).
- Geïntegreerde navigatiesystemen (samenwerkingen van TomTom met autofabrikanten, zoals Renault, Fiat en Toyota).
- Verkeersinformatie (‘Traffic’).
- Online kaartmateriaal, vergelijkbaar met Google Maps.
- TomTom Telematics, een fleetmanagement- en navigatieproduct voor de zakelijke vervoersmarkt.
- Softwarecompenenten licentie, zoals de navigatie-engine om dienst te doen in applicaties van derde partijen.
- Sportartikelen, zoals de Sports Watch, Golf Watch en de Bandit sportcamera.
Uit het productaanbod van TomTom kunnen we herleiden dat TomTom een breed scala van producten aanbiedt. Het bedrijf van Nederlandse oorsprong heeft zich in de breedte ontwikkeld en hebben hun expertise met GPS losgelaten op verschillende branches. Zo verwezenlijkt TomTom hun Missie om ‘verkeersopstoppingen te verminderen, voor iedereen’.