Lifestyle

5x Waarom je komend jaar géén goede voornemens moet maken

5 redenen waarom je volgend jaar geen goede voornemens moet maken – urstyle.nl

Het is weer bijna die tijd van het jaar. Iedereen heeft zich volgestopt met Kerst, te weinig bewogen en naar zijn of haar zin te weinig gedaan afgelopen jaar. Het is tijd voor goede voornemens. Tijd om het nieuwe jaar goed en fris te beginnen. Tijd om alles anders te doen. Om het vervolgens na twee weken weer op te geven. Herkenbaar? Wij raden je aan om het komend jaar anders te doen. Om in 2017 géén goede voornemens te maken! Lees snel verder voor onze vijf redenen waarom je komend jaar geen goede voornemens moet maken en wat je dan wél zou moeten doen!

Waarom falen die goede voornemens nou eigenlijk altijd?

Het zijn allemaal dingen die moeten

Je goede voornemens zijn vaak een lijstje van dingen die je van jezelf moet. Je moet gezond eten, je moet efficiënter werken, je moet meer sporten. Dingen die moeten gaan ons vaak tegenstaan en daarom maakt dit het moeilijker om dat doel te bereiken. Het blijft in je hoofd zitten: “ik moet efficiënter werken, ik moet efficiënter werken”. Maar juist als het moet, doe je het vaak niet.

Je wilt te veel tegelijk

De laatste maanden van het jaar heb je te veel gegeten, te weinig gesport en te weinig gedaan, dus wil je het nieuwe jaar goed beginnen. Bijv. Je besluit om géén snoep meer te eten, 4x keer per week te gaan sporten, elke dag volgens een to do list te gaan werken en je wilt ook nog elke maand een boek lezen. Dit zijn super veel doelen tegelijkertijd en ook allemaal grote aanpassingen in je leven. De kans is heel groot dat je dit niet allemaal vol gaat houden en daardoor vroegtijdig opgeeft. Doei goede voornemens! Het is veel beter om klein te beginnen, maar daarover later meer.

5 redenen waarom je volgend jaar geen goede voornemens moet maken - urstyle.nl

We geven te snel op

Als we onszelf doelen stellen, hebben we vaak het idee dat het vanaf het begin goed moet gaan. Stel: je neemt jezelf voor om gezonder te gaan eten. In de tweede week ga je de mist in en vreet je jezelf vol met alles dat los en vast zit. Jouw conclusie? Ik heb gefaald, het gaat toch niet meer lukken, laat maar zitten. Gezond eten is weer van de baan. Dat is een van de redenen waarom de meeste mensen hun goede voornemens al binnen een paar weken opgeven. Ze vergeten dat het hartstikke normaal is om te falen en dat je de volgende dag de draad gewoon weer kunt oppakken.

Een jaar is te lang

Als je je in januari voorneemt dat je dit jaar 5 kilo af wilt vallen om op je streefgewicht te komen, heb je nog 12 maanden om dit doel te  bereiken. Het is heel makkelijk om te bedenken: ach het jaar is pas net begonnen, ik begin volgende maand wel. Een heel jaar is veel te lang om zicht te hebben op je progressie en daarom heeft het helemaal geen zin om doelen te stellen voor een heel jaar. Je kunt wel een doel op stellen dat je aan het einde van het jaar bereikt wil hebben, maar dan moet je het in kleine stukjes opdelen en bijvoorbeeld aan het einde van de maand bepalen of je je subdoel hebt bereikt.

Je doelen zijn te vaag

Mensen stellen zichzelf heel vaak vage doelen: ze willen in het nieuwe jaar een taal leren, meer boeken lezen, gezonder leven, meer sporten, minder drinken etc. Dit soort doelen zijn vaag en daarom is het bijna niet te bepalen of je goed bezig bent met je nieuwe doel en is het ook makkelijk om op te geven. In plaats van ‘een nieuwe taal leren’ of ‘Spaans leren’ kun je jezelf als doel stellen: ik wil in de eerste maand leren hoe ik simpele begroetingen en beleefdheidsvormen zeg in het Spaans. Aan het einde van de maand kun je dit testen door een simpel gesprekje met iemand te voeren. Als dat lukt, kun je dat doel voor januari ook afvinken. ‘Een nieuwe taal leren’ kan te veel betekenen. Wil je binnen een jaar vloeiend Spaans spreken op niveau B1? Dat is een héél ambitieus doel en om zoiets te kunnen bereiken is het noodzakelijk om je doel in stukjes te hakken en hele concrete minidoelen te bepalen. Een ander voordeel van concrete minidoelen die je ook daadwerkelijk kunt bereiken is dat het motiveert. Als het je aan het eind van januari lukt om een simpel gesprekje in het Spaans te voeren, krijg je het gevoel dat je op de goede weg bent om de taal te leren en ben je de volgende maand gemotiveerder om het doel voort te zetten.

Dus, géén goede voornemens?

Maak dit jaar eens goede voornemens per maand. Pak elke keer een klein doel dat je voor een maand wilt gaan proberen en deel dit doel eventueel ook nog op in weken. Een maand is namelijk veel overzichtelijker dan een jaar en daarnaast is er kans dat als je iets een maand volhoudt, je er daarna mee door zult gaan. Een voorbeeld van een doel kan zijn om in januari elke week twee keer te gaan sporten. Twee keer per week sporten is overzichtelijk en is voor de meeste mensen wel in hun schema te passen. Als je elke week twee momenten plant waarop je standaard gaat sporten is de kans groot dat dit in je routine komt en dat je dit ook na die maand volhoudt. De volgende maand kun je dan weer een ander doel proberen.

Wil je liever een heel groot doel bereiken, zoals het leren van een taal tot op een bepaald niveau? Deel je grote doel dan ook op in maand- en eventueel weekdoelen en bekijk aan het einde van de maand of je goed op weg bent met het bereiken van je doel.

En heb je hier allemaal helemaal geen zin in? Focus dan gewoon eens een jaar lang op de dingen die je blij maken en waar je energie van krijgt! Want dat helpt óók bij het bereiken van je doelen!

Fijne Kerstdagen en alvast een Gelukkig Nieuwjaar namens team UrStyle!

5 redenen waarom je volgend jaar geen goede voornemens moet maken - urstyle.nl

Laat een reactie achter